FAQ
Waarom deze naam?
We willen een platform zijn voor collega tandartsen dat zich toespitst op de specifieke noden in onze beroepsuitoefening. Met het programma voor voorraadbeheer is hierin de eerste stap gezet. Ook de mogelijkheid om reviews van producten te schrijven en lezen biedt aan de collega's een eerlijk platform voor ervaringsuitwisseling. Bovendien kan je op eenvoudige manier alternatieve producten zoeken en vergelijken.Verder staan we steeds open voor suggesties die elkaar het leven makkelijker kunnen maken.
Waarom heb ik als tandarts een voorraadbeheer nodig?
Op deze moment zijn er geen programma's van commerciële firma's beschikbaar die u ten allen tijde een overzicht geven van wat je in voorraad hebt, hoeveel producten je best besteld, en welke hoeveelheden je in het verleden al besteld hebt. En als er al een programma beschikbaar is, dan worden uiteraard enkel de producten van die leverancier aangeboden. Iedere praktijk heeft daarom vaak zijn eigen systeem van bestellen ontwikkeld. Dit speelt uiteraard in de kaart van de talrijke leveranciers. Denk maar aan al die vervallen producten in uw voorraad. Denk maar aan alle uren die je besteedt aan het uitpluizen van de beste aanbiedingen. Denk maar aan de impulsaankopen die snel in de onderste schuif belanden.
Bovendien wordt door het inschakelen van hulppersoneel en het overaanbod aan producten het steeds minder gemakkelijk om het overzicht te behouden.Hiervoor willen wij een oplossing bieden.
Dit is waarschijnlijk enkel nuttig voor groepspraktijken?
Met het ontwikkelen van het programma zijn onze uitgangspunten steeds de raakvlakken tussen de verschillende manieren van praktijkvoeren geweest. Op die manier is er een programma tot stand gekomen dat geen rekening houdt met de verschillende manieren van werken tussen tandartspraktijken maar dat een platform biedt voor elke vorm van praktijkvoering. Ook voor een solopraktijk kan het handig zijn te weten welke producten er gedurende 2 jaar het meest zijn ingekocht, al was het maar om uw onderhandelingspositie op een 2 jaarlijkse beurs te versterken. Bovendien zijn we in staat om als een collectief naar de leveranciers toe te stappen en van hen een extra inspanning te vragen. Iets wat je als solotandarts zeker niet gedaan zal krijgen.
Wat zijn de voordelen van dit stockprogramma voor mij als tandarts?
Dit programma is gestart vanuit de behoefte om in onze eigen praktijk een beter voorraadbeheer te hebben en vanuit de behoefte om niet telkens de prijzen tussen de verschillende leveranciers te moeten vergelijken. Doordat we het programma echter hebben open gesteld voor andere praktijken zijn we op die manier onze krachten gaan bundelen.
In plaats van een vragende partij te zijn bieden we onze potentiële leverancier nu iets aan nl. de mogelijk om aan een grote groep tandartsen zijn of haar producten aan te kunnen bieden (vergelijk het met een groepsaankoop). We hebben een leverancier de kans gegeven om volgens onze voorwaarden de voorkeursleverancier te worden van de producten die wij als gezamelijke praktijken gebruiken.
Onze voornaamste voorwaarden zijn dat de leverancier de-laagste-prijs-garantie geeft (op die manier moeten wij geen tijd meer steken in het vergelijken van prijzen) en dat leveringen op een correcte manier en binnen een redelijke termijn verlopen.
Belangrijk is wel dat het programma een open programma is.Je bent als gebruiker nooit gebonden aan 1 leverancier en zijn producten. Je kan steeds andere leveranciers en producten toevoegen en bestellen.
Wat is het verschil met bestaande programma's?
De huidige programma's die door de verschillende leveranciers worden aangeboden geven nooit een overzicht van uw voorraad weer. Het is enkel een manier om met behulp van barcodes uw bestelling door te geven.
Het programma dat wij aanbieden maakt gebruik van het in- en uitscannen van uw producten. Op die manier weet je steeds welke producten nog voorradig zijn en in welke hoeveelheid. Bovendien waarschuwt het programma wanneer je te weinig van een product in je voorraad dreigt te hebben en doet het een voorstel van bestelling om dit weer aan te vullen.
Een belangrijk verschil met de commercieel beschikbare programma's is dat het een open programma is. We voelen ons niet gebonden aan een leverancier of aan bepaalde producten. Je kan ten allen tijde producten toevoegen, prijzen veranderen, bestellingen wijzigen… Het programma vertrekt vanuit de noden van de tandartsen en zoekt een leverancier die op die noden wil ingaan.
Verder beschikt het programma over een uitgebreide rapporteringsfunctie. Je kan historieken oproepen, de meest bestelde producten vergelijken, bestellingshoeveelheden per periode weergeven, etc.
Waarom wil een leverancier hieraan meewerken?
De leverancier die met ons wil meewerken krijgt een eigen module om in het programma zijn prijzen te beheren. Op die manier krijgen wij als tandarts steeds een up-to-date prijsoverzicht van de producten die we zelf gebruiken. Het zijn ook deze prijzen die standaard bij de verschillende gebruikers zichtbaar zijn. En waarvan we weten dat dit de laagste prijs op de markt is (cfr laagste-prijs-garantie). De prijzen van andere leveranciers moet je als gebruiker zelf toevoegen en beheren. Dit maakt dat het voor de eindgebruiker veel handiger is om rechtstreeks bij de leverancier te bestellen met wie deze prijsafspraken gemaakt zijn dan zelf werk te moeten maken van het ingeven van de prijzen van concurrenten. Op die manier krijgt de leverancier een veel trouwer klantenbestand dan vandaag de dag het geval is.
Waarom krijgen er niet meerdere leveranciers toegang?
We hebben ervoor gekozen om slechts de prijzen van 1 leverancier door te geven naar de eindgebruiker. Op die manier blijft het een win-win situatie en blijft deze leverancier zijn best doen om aan ons tegemoet te komen. Bovendien gaven de meeste leveranciers aan niet mee te willen doen aan een opbod-systeem.
Niets weerhoudt u echter om dit voor uw eigen voorraad wel te doen (maar dan moet je dit wel zelf beheren voor de andere leveranciers).
Hoeveel kost dit?
Veel, maar niet voor u als eindgebruiker. Via reclame op de home-pagina willen we de nodige inkomsten verkrijgen om dit alles te bekostigen. We kijken in dit geval niet naar de leveranciers maar naar de fabrikanten die via dit platform een groot aantal collega's gelijktijdig kunnen bereiken. Wederom een win-win situatie.
Is een barcodescanner noodzakelijk?
Neen, je kan het programma perfect gebruiken met muis en toetsenbord. Een barcodescanner maakt het eenvoudiger als je vaak veel producten moet verwerken. Het programma kan zowel barcodes als QR-codes herkennen.
Wij bieden zelf geen scanners aan maar je kan bij ons altijd terecht met vragen over type scanners en waar deze te bestellen.
Hoe ga ik van start?
Als je via de homepage het registratieformulier invult dan nemen wij of de leverancier contact met u op.
Alle begin was moeilijk.
Als de werking van het programma duidelijk is dan moet uw huidige voorraad samengesteld worden. We weten dat dit een lastige taak is waar veel collega's tegenop kijken en hebben daarom de vertegenwoordigers van de leverancier bereid gevonden om deze taak op zich te nemen.
Hij of zij komt bij u langs en stelt de huidige voorraad samen, bekijkt (samen met u of met uw assistente) hoeveel u ongeveer verbruikt, stelt alles in en geeft u de laatste uitleg.
Daarmee gaat u dan van start. Loopt u onverwacht toch tegen problemen aan dan zijn zij er om u verder te begeleiden.
Moet ik hiervoor een programma installeren op mijn computer of tablet?
Neen. Het programma is volledig web-based en kan dus op elke computer worden geopend. Na inloggen zit je in je eigen voorraadbeheer en kan je alle bewerkingen doen.
We raden wel aan het programma in de google-chrome browser te openen.Hierin werkt het programma zonder fouten.
Waar kan ik terecht bij problemen?
We zijn een samenwerking aangegaan met onze IT-firma. Zij ondersteunen het programma in geval van problemen met de code. Indien er problemen optreden met een leverancier zijn wij ook uw aanspreekpunt. Je kan ons bereiken door het contactformulier in te vullen op de homepagina. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op. Uiteraard staan wij ook steeds open voor suggesties die het programma helpen verbeteren.